V kolektivni postopek, ki ga vodi Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS), so vključeni zgolj tisti gospodinjski odjemalci (potrošniki), ki hkrati izpolnjujejo vse naslednje pogoje:

  • so bili v obdobju od 1. avgusta 2022 dalje podvrženi enostranski podražitvi električne energije,
  • imajo pogodbo sklenjeno po rednem ceniku GEN-I (ne gre za posebne akcije ali pogodbene pakete),
  • niso vključeni v režim samooskrbe (npr. lastniki sončnih elektrarn - zaradi kompleksnosti pogodbenih razmerij trenutno niso vključeni, si pa bomo prizadevali, da jih v prihodnje vključimo, če bodo to dopuščale okoliščine postopka).

Pomembno: Odjemalci, ki so pogodbo sklenili šele po uveljavitvi cenika z dne 1. 1. 2024, niso vključeni v tožbo, saj do sedaj še niso bili podvrženi podražitvam, ki so predmet postopka.

Da, lahko ste upravičeni do vračila preplačil, tudi če ste pogodbo z GEN-I že prekinili – vendar le, če ste pogodbo prekinili po 1. 8. 2022 in ste v obdobju pred prekinitvijo že plačevali višje cene zaradi enostranskih podražitev.

Za potrošnike sodelovanje v kolektivni tožbi ne predstavlja nobenih stroškov. Tožbo bo vložila ZPS kot reprezentativna potrošniška organizacija, potrošnikom pa ni treba kriti nobenih sodnih ali drugih stroškov.

Pomembno: V primeru uspeha v postopku bo del iztoženega zneska (predvidoma 20 %) porabljen za pokritje stroškov vodenja postopka, vključno z nagrado za financerje, ki bodo zagotovili sredstva za izvedbo tožbe (npr. pravdne stroške, sodne takse, izvedence ipd.). Preostanek bo namenjen neposrednemu vračilu oškodovanim potrošnikom.

Takšen mehanizem je običajen pri kolektivnih tožbah in omogoča, da potrošniki svoje pravice uveljavljajo brez finančnega tveganja.

 

Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) bo kot reprezentativna  potrošniška organizacija za kolektivno varstvo v skladu z Zakonom o kolektivnih tožbah vložila kolektivno odškodninsko tožbo zoper GEN-I.

ZPS bo v imenu vseh oškodovanih potrošnikov:

  • vložila tožbo in vodila celoten postopek pred sodiščem,
  • zagovarjala pravno podlago zahtevka, ki temelji na nepoštenih pogodbenih pogojih in protipravnih enostranskih podražitvah,
  • v primeru uspeha dosegla, da bo GEN-I moral oškodovancem povrniti preplačila, skupaj z zamudnimi obrestmi.

Če bo sodišče razsodilo v prid potrošnikom, bo ZPS oškodovancem posredovala jasna navodila, kako uveljaviti vračilo preplačil.

ZPS postopek vodi v javnem interesu, pri tem pa sodeluje z zunanjimi pravnimi in ekonomskimi strokovnjaki ter financerji, ki omogočajo izvedbo postopka brez vnaprejšnjih stroškov za potrošnike.

Da, vendar šele, ko bo sodišče odločilo, da se postopek vodi po sistemu izključitve. Takrat boste imeli možnost, da v določenem roku sodišču pošljete izjavo, da ne želite sodelovati v tožbi. Rok in način izključitve bo določilo sodišče, Zveza potrošnikov Slovenije pa bo vse informacije in navodila pravočasno objavila na svoji spletni strani.

ZPS bo vse evidentirane potrošnike neposredno obveščala preko elektronske pošte o ključnih mejnikih in nadaljnjih korakih v postopku.

Poleg tega bo ZPS redno objavljala vse pomembne informacije tudi za širšo javnost, vključno z ne-evidentiranimi potrošniki, preko:

  • svoje spletne strani,
  • družbenih omrežij,
  • in drugih razpoložljivih medijev.

Tako boste lahko sproti spremljali razvoj dogodkov, ne glede na to, ali ste oddali obrazec za evidentiranje ali ne.

Kolektivni postopki so zahtevni in lahko trajajo več let. V prvi fazi bo sodišče odločilo, ali postopek izpolnjuje pogoje za kolektivno tožbo. Šele nato se začne vsebinska obravnava. ZPS bo o vseh fazah postopka sproti obveščala javnost.

GEN-I je gospodinjskim odjemalcem večkrat enostransko zvišal cene električne energije, pri čemer v pogodbenih pogojih niso bili jasno opredeljeni razlogi, pogoji ali metodologija za takšne spremembe.

Splošni pogoji, ki jih je GEN-I uporabljal, so podjetju omogočali enostransko spremembo cen z zelo splošno formulacijo – "v primeru spremenjenih pogojev na trgu". Takšna določba pa ne izpolnjuje zahtev po preglednosti in predvidljivosti, kot jih določa Direktiva Sveta 93/13/EGS o nepoštenih pogodbenih pogojih, ki je v slovenski pravni red prenesena z Zakonom o varstvu potrošnikov (ZVPot-1).

Po sodni praksi Sodišča EU, zlasti v zadevi C-92/11 (RWE Vertrieb AG), morata biti za dopustnost enostranskih sprememb izpolnjena dva pogoja:

  1. Pogodbeni pogoji morajo jasno določiti razloge in metodo za spremembo cene, tako da lahko potrošnik predvidi, kdaj in zakaj lahko pride do spremembe;
  2. Potrošnik mora imeti možnost, da pogodbo odpove, če se s spremembo ne strinja.

Pri pogodbah GEN-I prvi pogoj ni izpolnjen – pogoji so preveč ohlapni in potrošniku ne omogočajo razumevanja ali predvidevanja konkretnih razlogov za spremembo. Ker je eden od obeh pogojev neizpolnjen, so take določbe po pravu EU nepoštene in zato nične.

Zaradi teh pomanjkljivosti v pogodbeni ureditvi je praksa GEN-I, da enostransko dviguje cene, v nasprotju z evropskim in slovenskim pravom, predvsem z določbami:

  • Direktive 93/13/EGS (nepošteni pogodbeni pogoji),
  • ZVPot-1 (pravice potrošnikov),
  • ter splošnimi načeli obligacijskega prava, ki terjajo jasnost in poštenost pogodbenih določil.

Na tej podlagi potrošniki, ki so na podlagi takšnih določb plačevali višje zneske, lahko uveljavljajo zahtevek za vračilo razlike med pogodbeno dogovorjeno ceno in enostransko zvišano ceno, skupaj z zakonskimi zamudnimi obrestmi.

Osebni podatki, ki jih posredujete ZPS, bodo uporabljeni izključno za namen vodenja kolektivnega postopka.

To vključuje:

  • preverjanje upravičenosti do sodelovanja,
  • obveščanje o poteku postopka,
  • izplačilo morebitne odškodnine.

Podatki bodo obdelovani skladno z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov in ne bodo posredovani tretjim osebam, razen pogodbenim izvajalcem ZPS, ki sodelujejo pri izvedbi postopka (npr. pooblaščena odvetniška pisarna) in sodišču.

Če bi bil kolektivni zahtevek s strani sodišča zavrnjen, oškodovanci ne bodo nosili stroškov postopka. ZPS bo vse morebitne pravne in finančne posledice pokrila v sodelovanju s financerji, brez bremen za potrošnike. 

Da. Kolektivna tožba ne izključuje možnosti, da oškodovanci uveljavljajo svojo pravico tudi individualno, čeprav je to običajno povezano z večjimi stroški in pravnim tveganjem. Vendar opozarjamo, da v primeru pravnomočne kolektivne sodbe, ki vključuje sistem izključitve, posamezniki, ki se ne bodo pravočasno izključili, ne bodo mogli vlagati posameznih tožb.

Gre za sistem, pri katerem so vsi oškodovani potrošniki avtomatično vključeni v kolektivni postopek, razen če v določenem roku izrecno ne izjavijo sodišču, da v postopku ne želijo sodelovati. Sodišče bo določilo, ali se postopek vodi na tak način, ZPS pa bo objavila navodila, če in kdaj bo izključitev mogoča.

Za uspešno evidentiranje morate predložiti:

  • pogodbo o dobavi električne energije z GEN-I in,
  • zadnji prejeti račun izstavljen na podlagi iste pogodbe o dobavi električne energije.

 

Ne. Kolektivna tožba, ki jo vodi ZPS, je namenjena izključno zaščiti potrošnikov – torej fizičnih oseb, ki so električno energijo uporabljale za svoje gospodinjske potrebe.

Podjetja, samostojni podjetniki in drugi poslovni uporabniki niso vključeni v ta postopek, saj ne gre za potrošnike v smislu varstva po Zakonu o varstvu potrošnikov (ZVPot-1).

Spodaj smo pripravili tri različne tabele, ki prikazujejo, kakšne spremembe cen je izvajal GEN-I v obdobju od 1.8.2022 dalje. V katero kategorijo spadate lahko preverite na podlagi datuma sklenitve vaše pogodbe. Med spremembami cen so pri kategorijah B in C zabeležene tudi pocenitve, ki pa niso pravno sporne.

Kategorija A (gospodinjski odjemalci, ki so kadarkoli do 26. 4. 2022 sklenili pogodbo oziroma so do tega datuma oddali povpraševanje in zatem sklenili pogodbo)

 

Kategorija B (gospodinjski odjemalci, ki so sklenili pogodbo med 27.4.2022 do vključno 7.7.2022 oziroma so do 7.7.2022 oddali povpraševanje in zatem sklenili pogodbo)

 

Kategorija C (gospodinjski odjemalci, ki so sklenili pogodbo po 8.7.2022)

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti